Ablation  سایش فرسایش
Abrasive  خراش دهنده
Absorbable  قابل جذب
Acidaffin  یک هیدرو کربن سیر نشده است که می توان آنرا بوسیله اسید سولفوریک غلیظ از نفت جدا کرد.
 مقدار میلی گرم باز (koh) لازم برای خنثی کردن مواد اسیدی موجود در یک گرم روغن است.
Acid number  مقدار میلی گرم باز (koh) لازم برای خنثی کردن مواد اسیدی موجود در یک گرم روغن است.این عدد نشان دهنده مقدار اسیدالی و یا معدنی موجود در روغن است.
Acid Sludge لجن اسیدی  ماده ای غلیظ و سیاه رنگ که پس از انجام عملیات اسیدی بر روی روغن به جا می ماند .این عملیات بمنظور حذف ناخالصی های موجود در روغن انجام می شود .

Acid treating

 فرایندی که برای خالص ساختن و بهبود رنگ و بو و دیگر خواص روغنهای روانساز به کار می رود . و در اثر واکنش اسید سولفوریک با مولکولهای ناپایدار یک فاز آبی تشکیل می شود ،زآنجایی که فازآبی و فاز روغن غیر قابل اختلاط هستند .دو فاز را می توان از هم جدا و به این ترتیب مولکولهای نا پایدار را از محلول حذف نمود.
Acid wash color  معیاری برای تعیین حضور ترکیبات غیر هیدروکربنی در حلالهای آروماتیک – نمونه ای از حلال با اسید سولفوریک مخلوط و بطور کامل تکان داده شود و پس از ساکن شدن لایه اسیدی با نمونه رنگ های استاندارد مقایسه می شود.
Acryloids  دسته ای از مواد افزودنی که دارای پلیمرهای متا اکریلات غلیظ با گرانروی پائین هستند و بعنوان بهبود دهنده شاخص گرانروی و پائین آورنده نقطه ریزش در روغن سیستم ها ی انتقال اتوماتیک و روغن های کارتر بکار می روند.
Additive  ماده ای شیمیایی که در مقادیر کم به روغن می افزایند تا خواص معینی از روغن را بهبود دهند.به علت پیچیدگی عملکرد این مواد را نمی توان آنها را بدون آزمایش نسبت های معین به روغن افزود . نسبت ها ازطریق تحقیق و انجام آزمایشهای کاربردی معلوم می گردد.
Adhesiveness  چسبندگی بین سطوح
Aerosol  ذرات ریز جامد و یا معلق در هوا یا گاز
Age hardening  افزایش سختی یک گریس در اثر مرور زمان
Air operated oil pump  پمپ بادی که با روغن کار می کند
Aldehydes الدئید ها  از ترکیبات آلی که دارای رادیکال و در اثر اکسیداسیون به اسید تبدیل میگردند.ترکیبات آلی متشکل از کربن و هیدروژن Aliphatic
Alkali قلیایی  ماده ای شیمیایی که در اثر ترکیب با اسید،نمک و آب تولید می کند.
Alkaline  خاصیت قلیایی ماده
All-hydraulic steering  فرمان هیدرولیک ،فرمان روغنی
All purpse lubricant  روان سازه چند کاره
All weather oil  روغن چهار فصل چند منظوره
Anhydrous  بدون آب
Aniline point نقطه آنیلن  پائین ترین دمایی که مقدار معینی از آنیلین در یک نمونه معین از یک حلال نفتی حل می گردد. این دما معیار است از قدرت حلالیت یک هیدروکربن است.هر چه نقطه آنیلین یک محصول نفتی بیشتر باشد میزان مواد آروماتیک و نفتینیک آن کمتر و در نتیجه میزان ترکیبات پارافینی آن بیشتر است.
Anti foam agent ماده ضد کف  ماده افزودنی که برای کاهش کف روغن به آن افزوده می شودازمعروف ترین آنها پلیمر های سیلکونی هستند که به میزان خیلی کم (PPM) به روغن اضافه می شود.
Antifreeze  ضد یخ
Anti friction bearing یاتاقان ضد اصطکاک  نوعی ماده افزودنی در بنزین که برای جلوگیری از تشکیل یخ به روی دریچه کاربراتور به بنزین می افزایند.
Antiknock agent ماده ضد ضربه
Anti-oxidan ماده ضد اکسیداسیون  ماده ای برای افزایش مقاومت روغن در مقابل اکسید شدن به آن می فزایند .
ازنوع معروف این مواد آمینها ودی فنلها هستند که بیشتر در تهیه روغن های صنعتی مثل روغن های توربین و هیدرولیک استفاده می شود . آنتی اکسیدانهای نوع در بیشتر روغن های موتور مورد استفاده قرار می گیرند .
Anti rust ضد زنگ  نوعی ماده افزودنی که در انواع روغنهای روانکار برای جلوگیری از زنگ زدن قطعات فلزی موتور بکار می رود شامل الکیل فنل-اتوکسی اتانول و…
Anti-sezie compound  نوعی گریس که دزای موادی مانند گرافیت پودرهای فلزی یا مواد جامد دیگری است. این ماده در نقاطی که به هم پیچ می شوند مالیده می شود و از جوش خوردن نقاط به یکدیگر به خصوص در دمای بالای جلوگیری می کند.
anti wear agent  عامل ضد سایش نوعی ماده افزودنی که برای کاهش اصطکاک و سایش در اثر روغنکاری لایه مرزی استفاده می شود دو دسته کلی از این مواد وجود دارند که بسته به سختی کار از نوع مختلف آنها استفاده می شود :
1. مواد کاهش دهنده اصطکاک و سایش ملایم ،این مواد سطحی به روی سطح فلزات به وجود می آورند به طوری که انتهای قطبی مولکول ها به روی فلز می چسبد.
2. مواد EP یا فشار بالا ،در دمای بالا یا تحت بار زیاد از این نوع ماده استفاده می گردد.
این مواد با سطح فلز واکنش انجام می دهندو یک لایه غیر قابل حل در روغن بوجود می آورند.
Apparent Viscosity گرانروی ظاهری  نسبت تنش برشی به سرعت برشی یک سیال غیر نیوتنی که از رابطه Poiseville محاسبه می گردد و به حسب poise بیان می شوند . گرانروی ظاهری بیشتر گریسها با تغییر سرعت برش و درجه حرارت تغییر می کند .
Appearance ظاهر  مشخصاتی از یک روانساز که تنها با دیدن ظاهر آن تعیین میگردد. از قبیل رنگ ، مات بودن زمینه و بافت
Ashless dispersants ماده معلق ساز بدون خاکستر  ماده پاک کننده ای که به روغن های موتور می افزایند این ماده به روغن های مورد استفاده در موتور های بنزینی و دیزلی سبک اضافه می گردد.
Bactericide باکتری کش  نوعی ماده افزودنی در بعضی از روغنهای برشی و تراشکاری با کیفیت بالا وجود دارد.
 این ماده از رشد باکتری هایی که درحضور آب فعالیتشان تشدید می شود، جلوگیری می کند .و در نتیجه از ایجاد بوی نامطبوع روغن جلوگیری می کند. کشویی ساچمه جعبه
 Ball retum guid
 Barium soap grease گریس صابون باریم  از لحاظ شکل ظاهری بصورت صاف تا ریشه دار و در مقابل اثر شویندگی آب مقاوم است و مصرف این نوع گریس ها بیشتر در پمپ های آب ، اتصال ماشین راهسازی و کشاورزی است.
 Bath lubrication  نوعی از روغن کاری که در طی آن،قطعات بطور کامل و یا جزئی به داخل مخزن فرو می روند.
 Bearing fretting  خوردگی حاصل از لرزش که در اثر انتخاب آلیاژ یاتاقان با سختی نامناسب به وجود می آید. این مهم باعث نا منظم شدن سطوح تماس می شود و براده هایی از سطح فلز را بطور مجتمع در می آورد و منجر به ناهمواری می گردد.
 Bentonite بنتونیت  ماده نرم متخلخلی که می تواند تا 5 برابر وزن خود را جذب کند از این ماده برای خالص سازی روغنهای روانساز کارکرده استفاده می شود.
 Benzeneinsolubes  آرومونی را برای تعیین آلودگی در روغن های کارکرده که طبق روش STM D 893 انجام می گیرد . رقیق کردن روغن با پنتان باعث رسوب مواد نا محلول در پنتان می گردد،این مواد عبارتند از رزینهای حاصل از اکسیداسیون مواد خارجی دیگر که در روغن معلق هستند .اضافه کردن بنزین به این رسوبات باقی مانده باعث حل شدن رزین های حاصل از اکسیداسیون می گردد ولی مواد خارجی همچنان بصورت نامحلول باقی می مانند . اختلاف مواد نا محلول در پنتان بنزین نشان دهنده مقدار حاصل از اکسیداسیون است.
 Black oil  روغن سیاه  روانسازی که دارای مواد آسفالتی است و برای مواد ویژه که به چسبندگی فوق العاده نیاز باشد مانند ماشین آلات معدن مورد استفاده قرار می گیرد .
 Bleeding  جدا شدن روغن از گریس
 Bleeding hydraulic system هواگیر مستقیم هیدرولیکی  گریس سفت که به شکل بلوک ساخته می شود و در یاتاقان های باز بزرگ که در دمای بالا کار می کنند به کار می رود.
Bloom  رنگ سطح یک روغن و یا گریس (آبی ویا سبز ) هنگامی که نور روز تحت زاویه 45 از روی آن منعکس میگردد.
 Blow rapeseed oil  روغن تخم کلم  نوعی روغن چرب که در تولید روغن محیطهای دارای آب از آن استفاده می شود .این نوع روغن بیشتر در صنایع دریایی مصرف می شود تا بر اثر شویندگی آب دریا در مواردی که آب به داخل یاتاقان لوله پاشنه کشی نفوذ می کند مقابله کند.
 Bomb oxidation stability  روشی برای تعیین پایداری در مقابل اکسیداسیون و تعیین نگهداری گریس ها طبق این آزمون ASTM D-942 مقدار اکسیژنی که تحت شرایط معین با یک نمونه گریس واکنش انجام می دهد را اندازه گیری می کند . هر مقدار افت فشار گاز کمتر باشد ،اکسیژن کمتری مصرف می شود و مدت نگهداری و پایداری آن بیشتر خواهد شد .
Centistoke  سنتی استوک  واحد گرانروی سینما تیک و برابر با یک میلی متر مربع در ثانیه
Ceresin کرزین  یک موم هیدرو کربنی که از تقطیر موم معدنی طبیعی معروف به ozocerite بدست می آید.ان موم در ساخت شمع ، واکس کفش، عایق الکتریکی … به کار می رود.
Cetane improver بهبود دهنده عدد ستان  ماده افزودنی که به سوخت دیزلی افزوده می شود تا خاصیت احتراق آن را بهبود بخشد.
 Cetane index  اندیس عدد ستان  عددی نزدیک به عدد ستان (ضریب دیزل) که برابر با ضریب حاصل چگالی API در نقطه جوش متوسط ان است.
Chming کف کردن
 Closed cup  آزمایش نقطه اشتعال به روش کپسول بسته که در مواد سبک مثل حلال ها یا گازوئیل ویا روغن هائی که احتمال آلوده شدن آنها با سوخت وجود داشته باشد مورد استفاده قرار میگیرد.
 Cloud point  نقطه ابری شدن  پائین ترین دمایی که در آن یک مایع روشن مثل روغن کدر (ابری ) می شود.این پدیده به علت ایجاد بلورهای کوچک موم پارافینی به وجود می آید. این آزمون از این جهت انجام می شود که چگونگی گرفتگی مجراهای کوچک عبور روغن در سرما را پیش بینی می کند .
 Cohesion  چسبندگی مولکولهای یک ماده به هم
 Closed grease  نوعی گریس که بعد از تولید وعموماً بعد از بسته بندی بتدریج سفت تر می شود.
 Colloid کلوئید  حالتی از ماده که در آن ذرات ماده بزرگتر از مولکول ولی به اندازه کافی کوچک هستند که در یک سیستم دو فازی به صورت کلوئید هستند.
 Compatibility سازگاری  توانایی چند ماده برای مخلوط شدن با هم بطوری که یک مخلوط یکنواخت و پایدار ایجاد نمایند.
 Compounded oil روغن ترکیبی
Concrete from coating  روغن قالب بتون ،یک ماده روغنی که به قالب های بتون مالیده می شود تا از چسبندگی بتون به قالب جلوگیری شود.
 Congealing point  دمایی که در آن موم ذوب شده ،دیگر جاری نمی شود .این دما معمولاً کمتر از نقطه ذوب موم ( واکس)است و برای مواردی که دمای نگهداری یا کاربرد موم حساس باشد اهمیت دارد .
Consistency  غلظت  این اصطلاح در مواردی مانند گریس و قیر و نظایر آن بکار می رود. عبارتست از میزان مقاومتی که مثلاً یک گریس از لحاظ تغییر شکل در مقابل نیروی که به آن وارد می شود ، از خود نشان می دهد این خاصیت میزان سفتی گریس را نشان می دهد.
 Copper strip corrosion  آزمون خورندگی نوار های مسی ، برای اندازه گیری خاصیت ممانعت از خوردگی روغن ها و غیره بکار می رود.
 Corrosive wear  سائیدگی سطوح به علت اثر شیمیایی مواد خورنده به آن سطح
 Cutting fluid  روغن برش و تراش  روغن هایی که برای خنک کردن و روغن کاری ابزار فلز کاری مثل برش ،تراش و نظایر آن بکار می رود. بعضی از این روغن ها دارای مواد افزودنی کاهش دهنده اثر فشار EP هستند تا سرعت برش فلزات سخت را افزایش دهند ،عمرابزار را زیاد تر نموده و سطح قطعه را بهبود بخشند و برخی از این روغن ها بصورت امولسیونی از روغن در آب مصرف می شوند این روغن ها باید مواد ضد باکتری داشته باشند تا امولسیون آنها تجزیه نشده و بوی بد ایجاد نشود.
Demulsifler دمولسیفایر  نوعی مواده افزودنی که خاصیت جداشوندگی روغن از آب را بهینه می کند.
 Density (gravity)  دانسیته  چگالی نسبی یا وزن مخصوص رابطه وزن بر حسب حجم که در مورد دانسیته مواد حاصل از نفت ، این رابطه به عنوان وزن مخصوص بیان می شود و عبارتست از وزن حجم معینی از ماده در دمای مشخص نسبت به وزن همان مقدار حجم از آب در دمای مشخص مذکور ، دمای ذکر شده 60°c یا°c 15 است برای محصولات نفتی معمولاً وزن مخصوص API مورد بحث قرار می گیرد که به کمک معادله زیر محاسبه می شود.
 Desuckering oil  مواد نفتی که برای دفع مواد آفات بعضی از گیاهان مثلاً تنباکو به مصرف می رسد.
 Detergent  مواد پاک کننده
Dewaxing  جدا سازی موم از روغن پایه در واحد پالایش
Diesel index  شاخص تخمین برای عدد ستان که از حاصلضرب وزن مخصوص API و نقطه آنیلن (در درجه فارنهایت ) تقسیم به 100 بدست می آید.ترکیب در دو واحد از مولکول های غیر اشباع با یکدیگر که Dimmer تشکیل مولکول متفاوت با وزن مولکولی بالاتر بدهد . ترکیباتی از اجزا مشخص، مثل ذرات وینیل کلرید که بصورت معلق در حلال یا مواد نرم کننده پلاستیک ها برای تهیه بعضی مواد شیمیایی بکار می رود .
 Diolefin  هیدروکربنهایی که دارای دو اتصال دو گانه هستند و در واکنشهای شیمیایی بسیار فعالانه عمل می کنند.
 Dispersion  قدرت معلق نگه داشتن مواد نا محلول در فاز مایع جدا شدن مولکول ها از یکدیگر بصورت اجزاء متساوی یونی معمولاً در نتیجه فرایند تفکیک یونی ، نمک ها و اسیدها و بازها و مواد دیگر در آب به الکترولیت می شوند. در این پدیده مولکولها به یون های مثبت و منفی تبدیل و تفکیک می شوند.
Distillate  هر یک از برش های مختلف مواد ی که از تقطیر مواد نفتی بدست آمده باشد به عبارت دیگر در مجموعه وسیع تقطیر محصول هر مرحله یک برش یعنی distillate از آن مواد است .
 Diester  گسترده ترین استر های آلی بعنوان روان کننده ها از دو گروه استر و اسید های دو پایه ای ساخته می شوند و معمولاً دایستر نامیده میشوند . دایستر ها گسترده ترین روان کننده های مصنوعی مصرفی هستند.
 Distillation test  روشی برای مشخص نمودن فراریت هیدروکربن ها که به کمک تقطیر و حرارت دادن در تمام محدوده دمای احتمالی نقطه جوش برش های مختلف نفت خام انجام می شود.
 Drawing compound  ترکیبات روغنی از مواد نفتی ،مورد مصرف در عملیات کشش و پرداخت سطوح فلزات باعث بهینه نمودن فرایند می گردد.
 Dropping point  نقطه قطره ای شدن  حداقل دمایی که در آن گریس ها از حالت جامد خارج و تحت شرایط آزمون ASTMD 566 جاری شوند را نقطه قطره شدن می نامند .
 Dry point  دمایی در تقطیر که در آن آخرین قطره ،مایع موجود در ظرف تقطیر از آن محو گردد و فقط مواد جامد باقی بماند.
 Emulsifier  امولسیون کننده  مود افزودنی برای ایجاد خاصیت حل شوندگی روغن در آب
 Elastomer  الاستومتر  الاستومتر به موادی اطلاق می شود که اگر دمای محیط آنها را تحت تاثیر نیروی کشش حداقل به دو برابر طول اولیه شان برسانیم و سپس به حال خود رها کنیم تقریباً به حالت اولیه خود بر می گرداند.
 خاصیت مخلوط شدن روغن در آب ، امولسیون ها معمولاً ظاهری شیری رنگ دارند، خاصیت حل شوندگی روغن بر حسب شرایط کافی ممکن است مطلوب یا نامطلوب باشد امولسیون ها میتوان به دو دسته کلی تقسیم نمود:
 Emulsion  امولسیون  1.امولسین روغن در آب که در آن صورت روغن در فازداخلی است.امولسیون های روغن در آب بدلیل نیاز مبرم این سیستم ها به خاصیت خنک کنندگی، آب در روانکاری سیستم های تراش و برش کاربرد دارند.
 Enginer degrees  درجه انگلر  واحدی برای اندازه گیری گرانروی است.
Ep-Agent  مواد افزودنی برای محافظت سطوح فلزی در مقابل فشار زیاد
 بخارات مخلوط حلال های نفتی فقط در محدوده غلظت مشخصی قابل انفجار یا اشتعال هستند.
 Explosive limits  حدود قابلیت انفجار  بخارات مخلوط حلال های نفتی فقط در محدوده غلظت مشخصی قابل انفجار یا اشتعال هستند.
 این محدوده معمولاً بین 1 الی 6 درصد بخار مواد مزبور در هوا است.
 Extender  بسط دهنده  موادی که به ترکیبات اضافه می شوند تا جایگزین بخشی ازمواد گران قیمت موجود در ترکیب بندی باشند و هزینه تولید را پائین بیاورند.
 Falex test  آزمون فالکس  روش تعیین مشخصه تاثیر فشار زیاد یا مشخصه ضد اصطکاک روغن ها و گریس ها
 Fatty oil  روغن های چرب  روغن های طبیعی یا مصنوعی ویژه ای هستند که به روغنهای نفتی اضافه می شوند و خاصیت مرطوب کنندگی خاصی دارند.
 Fiber  الیاف  حالتی که صابون در روغن بعنوان غلیظ کننده گریس شکل میگیرد.
 Fiber lubricant  نوعی روان کار که معمولاً دارای امولسیون کننده است و در فرایند تولید پارچه از الیاف پشمی یا مصنوعی بکار می رود و پس از پایان عملیات تولید از پارچه ها براحتی با شستن پاک می شود.
 Fire point  نقطه احتراق  حداقل دمایی که در آن بخار های ایجاد شده به حدی است که در مجاورت آتش محترق می شود و تا مدتی در حدود 5 ثانیه می سوزد نقطه احتراق مواد نفتی معمولاً 30 درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه اشتعال آنها است.
 Flash point  نقطه اشتعال  حداقل دمایی که در آن بخار های حاصله از محصولات نفتی یا دیگر سیالات قابل احتراق ، با هوا مخلوطی قابل انفجار داشته باشند.
Floc point نقطه توده شده بالاترین دمایی که در آن مواد مومی موجود در روغن به حالت جامد در می آید و ظاهر روغن را کدر می کنند.
Fogging oil به روغنی اطلاق می شود که دارای کیفیت بالایی است و به مقداری که در خطوط و لوله های انتقال گاز تزریق می شود تا گرد و خاک را بخواباند یا نقاط لوله ها و الیاف و مواد بین اتصالات را درزگیری کند.
From oil روغن یا پوشش قالب
Four-squar-greer oil tester دستگاهی برای اندازه گیری قابلیت تحمل بار یک روغن روانساز
Freezing oil point نقطه انجماد دمایی است که در اثر سرد کردن هیدروکربن ها ،بلورها (کریستالها) تشکیل می شود و در اثر گرم کردن مجدد بلورها نا پدید می شوند.
Friction اصطکاک مقاومت سطح یا ماده در برابر حرکت در نتیجه تماس آن با سطح یا ماده ای دیگر
Fuel oil ,heating oil روغن سوخت روغن حرارتی اصطلاحاتی که هم به سوختی که برای ایجاد حرارت سوزانیده شود و هم به سوخت گازوئیل مورد مصرف در موتور
Gas absoeber oil روغن مصرفی برای بازیابی ترکیبات محلول در مخلوط گازهای نفتی
Gas chromatography روشی که یکی از کاربردهای آن شناسایی نوع و اندازه گیری میزان مواد در ترکیب هیدروکربن ها ، حلال ها و برش های سبک حاصل از تقطیر است.
Gasolin بنزین
Gear oil روغن دنده
Gel ژل یک ماده جامد الاستیکی با خاصیت ارتجاعی ، تشکیل دهنده از یک ماده کلوئیدی و یک ما یع که دارای حالت ژلاتینی است.
Gloss مشخصه براقی موم
Graphite نوعی کربن است که در حالت کاملاً پودری به شکل خاصی به تنهایی خاصیت روانکاری دارد.
Grease گریس ماده ای متشکل از یک روانکار که به کمک موادی که به آن افزوده می شود ، به میزان یعنی تغلیظ و خمیری شکل میگردد.
Heptan هپتان هیدروکربن پارافینیکی که مولکول های آن دارای هفت اتم کربن هستند.
Hexane هگزان نفت با فراریت بالا که عمدتاً از هیدروکربن پارافینیکی که مولکول های آن دارای شش اتم کربن هستند تشکیل شده است.
Homologous series سری هیدرو کربن های مشابه
Hydraulic fluid سیالات هیدرولیک سیالات نفتی که در سیستم هیدرولیکی بعنوان کنترل و انتقال دهنده نیرو بکار می روند.
Hydrocarbones هیدرو کربن ها ترکیباتی متشکل از هیدروژن و کربن که محصولات نفتی مثالهای مشخص این گروه هستند.
Hydrophilic آب دوست مشخصه بعضی از مواد شیمیایی مثل کلرید سدیم سیلیک ژل و غیره که آب را به خود جذب می کند.
Induction period زمان برقراری مدت زمانی که در حین آزمون اکسیداسیون است که عمل اکسیداسیون در آن مرحله با سرعت نسبتاً پائینی پیش میرود
Inhibitor بازدارنده به هر گونه ماده افزودنی که برای کنترل پدیده های نا مطلوب در گریس ، روغن ، سوخت وامثال آن بکارمی رود بازدارنده اطلاق می شود.
Insulation oil روغن عایق روغن با کیفیت پالایش بالا، مقاوم در برابر اکسیداسیون که در ترانسفورمرها ووسایل الکتریکی بعنوان ماده غایق الکتریکی و خنک کننده به مصرف می رسد.
Ion یون اتم یا گروهی از اتم ها که دارای بار الکتریکی مثبت یا منفی باشد.
Japan لاک الک یا سیاه براق که قسمت اعظم آن نوعی آسفالت سخت است.
Japan wax موم زرد کم رنگ با بوی نامطبوع و نقطه ذوب 53°c که از دانه های سماق گرفته می شود.
Journal oil روغن ژورنال نوعی خاص از روغن های روان کننده ای است که برای قطعات تحت بار دستگاههای چاپ روزنامه استفاده می شود.
Jp-4 سوخت هواپیما جت که از 35% برش های سبک نفتی و 65% گازوئیل تهیه شده و غالباً جهت آزمایش ازآن استفاده می شود.
Jp-5t سوخت جت برای مقاصد نظامی که از تصفیه نفت سفید بدست آمده و دارای نقطه اشتعال و انجماد مخصوص به خود است.
Kereosone کروزون حرارت سوخت موتور های جت ، روشنایی ،گرما و حشره کش برشی نفتی حاصل از فرایند تقطیر نفت خام که برای تولید استفاده می شود.
Kinematic viscosity گرانروی سینماتیک حاصل تقسیم گرانروی دینماتیک (گرانروی مطلق) یک سیال به دانسیته آنرا گرانروی سینماتیک گویند.
Knock ضربه کوبش مشخصه ای برای بنزین در ارتباط با کوبش سوخت در موتور های احتراق داخلی و مقدار ضربه وارد شده به پیستون در هنگام احتراق که همواره با صدای نا مطلوب همراه است.
 Lard oil روغن چربی خوک  روغن متمایل به زرد قابی رنگ با طعم ملایم و شیرین که در 2°c- ذوب می شود و در دی سولفید کربن اتر ، بنزین و کلروفرم حل می شود.
ppm LC50 مقدار غلظت  از یک گاز در هوا که تحت تاثیر آن، حدود 52% حیوانات آزمایشگاهی می میرند.
مقدار غلظت در واحد میلی گرم / کیلو گرم LD 50
مقداری از یک ماده سمی به میلی گرم بر کیلو گرم وزن حیوان که در اثر خوراندن یا مالیدن بر پوست حیوانات حدود 50%آنان خواهند مرد.
 Lead alkyl  الکیل سرب  یکی از انواع ترکیبات سرب برای بهینه سازی عدد اکتان به بنزین افزوده می شود.
 Lead naphtenate  صابون های سرب  به عنوان ماده ای افزودنی در روغنهای روانکار مصرف دارد.
 Lime soap  صابون کلسیم (آهک)
Lead wear index  میزانی برای اندازه گیری قدرت نسبی یک روانکار برای ممانعت از سایش تحت تاثیر بار که به کمک بار وارده از گلوله های فلزی تعیین می شود.
 Liquifide petrolume gas گاز نفتی مایع شده  نوعی سوخت است که از گازهای نفتی یا فراوردهای پالایشگاهی تهیه می شود.
 Lubrication روانکاری  کنترل اصطکاک و سائیدگی با ایجاد لایه نازک بین دو لایه متحرک
 Luminometer number  عدد سنج تابش  مشخصه اندازه گیری تشعشع موتورهای توربو هواپیما به روش ASTM D1470 در این روش نمونه در لامپ تابش سنج سوزانیده می شود و افزایش دما در حیطه ویژه با افزایش دمای نمونه های مرجع مقایسه می شود هر چه عدد سنج تابش بالاتر باشد شعله ومشخصه احتراق آن سوخت نیز بهتر خواهد بود.
Mass spectrometer طیف سنج جرمی  دستگاهی است که به کمک آن میتوان بروی نمونه های هیدروکربن های نفتی ، تجزیه های کمی و کیفی انجام داد. در این روش از برخورد سریع یون به روی یک صفحه مدور در جریان الکتریکی طیف سنج می شود.
 Mercaptan  مرکاپتال  ترکیبات بسیار بد بوی سولفور دار که در نفت خام وجود دارند. کاپتان ها در حین عملیات تقطیر جدا سازی می شوند. مقداری از آن را عمدتاًً به گاز طبیعی می افزایند تا برای حفظ ایمنی و هشدار دادن،بوی مشخصه برای گاز طبیعی ایجاد شود.
Mineral seal oil برش نفتی  حاصل از تقطیر خوب پالایش شده و دارای نقطه جوشی بالاتر از کروزن است. بعنوان سوخت در چراغ برج های دیده بان (قدیم ) مورد مصرف داشته و به آن روشنایی دراز مدت اطلاق می شود.
 Miscible  قابلیت حل شدن دو حلال در یکدیگر
Mist lubrication  روانکاری به کمک ذرات ریز معلق  سیستم روانکاری که هوای کمپرس شده بسرعت از دهانه لوله،باعث نفوذ روغن به بیرون و افشانه شدن آن می گردد.
 Mobilo meter دستگاه سنجش حرارت  دستگاهی که غلظت نسبی یا مقا ومت جاری شدن گریس ها را اندازه گیری می کند.
Moony unit  واحد مونی  واحدی برای تعیین مقدار حالت پلاستیکی لاستیک خام یا ولگانیزه نشده.
 naphta  نفتا  واژه ای که به طور گسترده شامل برش سبکی از مواد نفتی میشود . موادی که به آن نفتا اطلاق می شود و لزوماً برش نفتنیکی نیستند بلکه ممکن است متشکل از مواد پارافینیکی و آروماتیکی و یا ترکیبی از همه این برش های نفتی باشد.
Neasfoot oil روغن پاچه گاو  این روغن زرد کم رنگ با بوی نا مطبوع در حلالهای آلی و نفت سفید محلول است و برای پرداخت چرم و ساخت روان کننده ، نرم کننده چرم، بمصرف می رسد.
neem oil  روغن خوشبو  این روغن از میوه درخت neem بدست می آید و دارای ترکیبات گوگردی است.
Non soap grease  گریس غیر صابونی  روغن های معدنی که توسط جامدات ویژه نظیر گرافیت ، میکا ،پودر تالک ، الیاف پنبه نسوز و چربی ها تغلیظ بعنوان روانکار مورد استفاده قرار می گیرد.
Neutraizatiornumber  عدد اسیدی شدن  عبارتست از مقدار مشخصی از موادی که خاصیت اسیدی یا قلیایی نمونه ای از مواد نفتی را خنثی می نماید در ضمن کار ممکن است روغن بدلیل اکسیداسیون یا از بین رفتن مواد افزودنی از حالت اسیدی پیدا کند.
Newtonian flui  سیالات نیوتنی  به روغنهایی اطلاق می شود که در طی اثر تغییرات تنشی گرانروی آنها تغییر پیدا نمی کند .
 Nylon  نایلون  نام عمومی مولکول های پلی آمیدی که در یک زنجیره تکرار می شود مورد مصرف در ساخت الیاف پارچه و صفحات نایلونی
 Odorless solvents حلالهای بدون بو  حلالهای هستند که معمولاً از الکل های حاصل از مواد نفتی معدنی تهیه می شود . این حلالها از طریق فرایند تولید الکیل سنتز و برای زدودن مواد آروماتیکی و گوگرد پالایش می شود.
 Oder panel گروه تشخیص بو  گروهی از افراد با تجربه که برای تشخیص بو و میزان آن آموزش دیده اند و کیفیت و میزان بو در حلالهاوغیره را بررسی و تائید می نمایند.
 Oil contect میزان روغن  اندازه گیری میزان پالایش به روش ASTM D-721 هرچه میزان پالایش موم های نفتی بهتر باشد مقدار درصد روغن موجود درآنها کمتر است و بنابراین موم سخت تر و مقاومتش در مقابل لکه گذاری و شکل گیری بیشتر خواهد بود.
Oilness Agent  عامل چربی زا  ما ده افزودنی که برای جلوگیری از اصطکاک در روانکاری لایه مرزی به روغن ها افزوده می شود.
Olefin الفین  الفین ها یا الکن ها هیدرو کربن های زنجیره ای دارای پیوند دو گانه هستند.
Oxidation inhivitof  بازدارنده اکسیداسیون  مواد شیمیایی که به مقدار کم به محصولات نفتی اضافه می شود تا مقاومت آنها را در برابر اکسید شدن افزایش دهند.
 Oxidation stability  مقاومت در مقابل اکسید شدن  مشخصه مقاومت یک محصول نفتی در برابر اکسیده شدن یعنی در مقیاسی برای اندازه گیری قابلیت بالفعل طول عمر مفید روغن یا مدت نگهداری آن در انبار به روش ASTM D-943 برای اندازه گیری نمونه ای که با آب مخلوط شده و در معرض کاتالیزور مس و آهن و جریان اکسیژن در دمای 95 درجه سانتیگراد قرار می گیرد،بکار میرود.
 Oxidized Asphalt  آسفالت اکسید شده  عبارتست از آسفالتی که در دمای بالا تحت تاثیر دمیدن هوا قرار می گیرد تا مشخصات خاصی پیدا کند که عبارتند از سفتی و قابلیت انعطاف در دمای پائین، مقاومت در برابر ضربه و قوام و استحکام آن در برابر تغییرات دما.
Peroxide پراکسید  اکسید نسبتاً پایداری که حاوی مقدار نسبی ازاکسیژن است.
 Phenolics  فنولیکها  یکی از چندین نوع یاتاقانهای پلاستیکی هستند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند. آنها بصورت فنولیکهای لایه هستند که از به عمل آوردن صفحات کاغذ یا پارچه با رزین فنولیک ساخته می شوند.
Pigment  رنگدانه  ماده جامد ایجاد کننده رنگ در رنگ های نقاشی بطور عمومی به ترکیبات جامد غیر قابل حل در حلال نیز اطلاق می شود.
 Poise (CGS) پواز- واحد گرانروی  برابر است با تنش برشی که برای به حرکت در آوردن یک لایه روانکار بر روی یک لایه دیگری با سرعت نسبی حرکت دو لایه در حرکت آرام سیال اندازه گیری می شود . واحد آن برابر است با sec/cm 2 dyne
 Polar compound ترکیبات قطبی  ترکیباتی که مولکولهای آن دارای خاصیت الکتریکی با مشخصه مثبت در یک انتها و منفی در یک انتها ی مولکول باشد.
Poly butadiene پلی بوتادین  یکی از پلیمر هایی که دارای مقاومت سایش بسیار بالایی است .
Polyethylene پلی اتیلن  این پلیمر عمدتاً بی رنگ است و مصرف گسترده ای در ترکیبات پلاستیکی دارد و از پلی مریزه کردن اتیل بدست می اید.
 polygelycols پلی گلیکول  پلیمرهای با وزن مولکولی بالا از اتیلن با اکسید پروپلن قابل دسترس در محدوده وسیعی از لزجت هستند.
 polyisoprene پلی ایزو پرن  پایه و جزء اصلی لاستیک طبیعی و دیگر مواد لاستیکی است این پلی مر بدلیل چسبندگی بالا خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر گرما ،به روش مصنوعی در حجم بالا تولید می گردد.
 polymerization پلی مریزاسیون  اتصال دو یا چند منومر غیر اشباع به یکدیگر برای تشکیل یک پلیمر
 polyolefin پلی الفین  پلیمری که از ترکیبات اولفین های ساده تشکیل شده مثل پلی اتیلن ، پلی پروپیلن بدست می آید همچنین پلی بوتن و پلی ایزوبتن نیز از اجزاء مهمی هستند که با اتیلن و پروپیلن بوتن و ایزوبوتن تشکیل می دهند.
 polyureas پلی اوره ها  غلیظ کننده های غیر صابونی هستند که جانشین اوریها پلیمر شده می شوند . آنها مانند صابونهای پیچیده معمولاً در حدود 260°c ذوب و در سرویسهای مشابه استفاده می شوند.
 phorpnins  پرفرین  ترکیبات چندحلقه ای آلی که برای گیاهان و حیوانات اهمیت حیاتی دارد و مشتقات فلزی – الی ترکیبات نفتی هستند.
 pour point نقطه ریزش  پائین ترین دمایی که در آن روغن هنوز جاری است و طبق روش ASTM D-97 اندازه گیری می شود و تعیین کننده کیفیت روغن در هوای سرد است.
 Process oil روغن های فرایند  روغن های پالایش شده دارای هیدروکربنهای آروماتیک ، پارافینیک یا نفتنیک هستند که بعنوان ماده پلاستیکی و نرم کننده در تولید رزین ها ، لاستیک بکار می رود.
 Quadruple point نقطه چهار گانه  درجه حرارتی که در آن چهار فاز متعادل وجود دارد .
 Quench bath  مایعی نظیر روغن یا آب نمک مذاب که مواد را برای عملیات حرارتی در آن غوطه ور می کنند .
 Quenching oil  روغن معدنی با کیفیت بالا و پایداری اکسیداسیون خیلی خوب که در دمای بالا مقاوم است و برای عملیات حرارتی بکار برده می شود.
 Rapeseed oil روغن تخم کلم  روغن چرب گیاهی برای تهیه روغن های مرکب مورد استفاده (مصرف ) در تهیه روغن های عملیات ماشین کاری .
Refining  پالایش  یک سری عملیات که برای تبدیل نفت خام به اجزاء مختلف مواد نفتی انجام می شود .تصفیه و جدا سازی ناخالصی ها و تفکیک آنها به اجزاء تشکیل دهنده و خالص را پالایش می نامند.
 Resin  رزین  ماده ای است که معمولاً جامد یا مایع لزج حاصل از مواد نفتی، گیاهی ،مصنوعی و یا طبیعی که در ترکیبات رنگها و پلاستیکها بکار می رود و معمولاً دارای نقطه ذوب معینی نیست.
 Rheology علم روانکاری
Ring oil روغن با گرانروی پائین  این روغن ها برای روانکاری حلقه های متحرک نساجی با سرعت بالا کار می کنند بکارمی روند.
 Ryder gear test آزمون دنده ای رایدر
 saponification number  عدد صابونی  مقدار معینی از باز (koh) است که با یک روغن ترکیب واکنش می دهد و از ترکیبات چربی موجود در روغن صابون تشکیل می شود و به این ترتیب میزان درجه ترکیبی بودن روغن مشخص می گردد.
 Scuff resistance  مقاومت در برابر خراش  خاصیتی از موم است در حالتی که از آن بعنوان پوشش کاغذ استفاده می شود ، کاغذ را در برابر خراش مقاوم می کند .
Sensitivity حساسیت  عبارتست از اختلاف عددی بین عدد اکتان تحقیقی و عدد اکتان موتوری یک بنزین تجاری البته امکان دارد یک نوع موتور به یک روش خاص اندازه گیری عدد اکتان حساس باشد در حالیکه که انواع دیگر موتور به سایرروش های اندازه گیری حساس تر باشند.
Sett Grease  گریس سفت  عبارتست از گریس روانکار که از مخلوط روغن روانکار، اسید چرب و قلیا بدست می آید.
 Sight fluid  سیال نما  لوله ای شفاف در یک روغندان است که عبور قطره های روغن رابه سمت بالا از میان آن می توان مشاهده کرد.
 Siudge  لجن  مواد حاصل از تجزیه سوخت روغن و همچنین ذراتی که از خارج وارد سیستم می شود.
 Siump  نشت کردن  مشخصه ای از گریس است که برای نشت گریس به ته ظرف بکار می رود و در پمپ کردن گریس اهمیت دارد و اطمینان می دهد که گریس در مکنده پمپ نگه داشته می شود.
 Smoke point نقطه دود  بالاترین دمایی که شعله بدون ایجاد دود که طبق آزمون لامپ ASTM D132 2 اندازه گیری می شود.
Soda soap  صابون سدیم
 Solvent extraction استخراج با حلال  فرایند تصفیه برای حذف ترکیبات فعال از برش نفتی را استخراج با حلال می گویند.
Squeeze film lubrication روانکاری با لایه نازک  روانکاری از طریق تزریق تحت فشار
Stoddard solvent حلال های استودارد  حلال های نفتی با حداقل نقطه اشتعال در 100°f بوی کم و دیگر مشخصات مندرج در روش ASTM D 484 را حلالهای استودارد گویند.
 Synthetics turbo oil روغن توربین با پایه مواد مصنوعی
 Tempering oil روغن عملیات حرارتی  روغن در دمای بالا برای پرداخت حرارتی فولاد سخت و امثال آن بکار می رود .
Texture  بافت  اصطلاحاً برای تعاریف ظاهر و نوع نرمی و زبری گریس به انواع شکننده ، کره ای ، فیبری ، و یا ارتجاعی اطلاق می شود.
 Tuebine oil روغن توربین  روغن با کیفیت بسیار خوب، دارای خاصیت ضد زنگ و مواد باز دارنده از اکسیداسیون که شرایط سختی راکه برای کارایی بهینه روانکار توربین ها ی بخار تعیین کرده اند تامین می نماید .
 Unsaturated hydro هیدرو کربن های غیر اشباع
Unsulfoarted residue باقیمانده غیره سولفوریزه  آزمایشی که به روش ASTM D 483 انجام می شود و هدف ازآن اندازه گیری مقدار مواد موجود در یک روغن است که با اسید سولفوریک وارد واکنش نمی شود.
UV absorbance جذب فرابنفش  روشی برای اندازه گیری مقدار نسبی نور فرابنفشی که توسط یک ماده جذب می شود.
 V.l improver  ماده افزودنی بهینه سازی شاخص گرانروی
Visbreaking  یکی از فرایند های پالایش نفت است که عبارت است از کاهش یا پائین آوردن گرانروی پسمانده ها بوسیله گراکینگ در درجه حرارتهای نسبتاً کم
 Viscosity ویسکوزیته  اندازه گیری مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن درجات
 Viscosity grade گرانروی  مشخصه برای تعیین سطح گرانروی روغنهای روانکار در درجه حرارت مشخص برای مقایسه گرانروی روغن ها از درجات گرانروی استفاده می شود.
Viscosity index شاخص گرانروی  مشخصه ای برای اندازه گیری گرانروی نسبت به تغییرات دما
 Wash oil  روغنی مصرفی برای بازیابی ترکیبات محلول در مخلوط گازهای نفتی موم
 Wax  ترکیبات نفتی که دارای خاصیت پلاستیکی هستند و در محدوده وسیعی از صنایع کاربرد دارند.
 white oil وایت اویل  روغن پایه معدنی بی رنگ و بی بو و بدون طعم است با مواد شیمیایی وارد واکنش نمی شود.
 Xylene  گزیلین  هیدروکربن معطر با قابلیت انحلال زیاد که اغلب بعنوان ماده اسانس در ترکیب بندی مواد محافظ بکار می رود.
Yield point  حداقل نیروی مورد نیاز برای تولید جریان از مواد
 Zinc dialkyl dithio phophat

(ZDDp)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]